AĞRI TEDAVİSİ (ALGOLOJİ)

Ağri tedavisi birçok branşın kesiştiği, birçok branşın birlikte çalışmasını gerektiren ayrı bir tıp branşıdır. Girişimsel fiziyatri ve bölgesel anestezi gibi branşlar ile benzer yaklaşımları mevcuttur. Ülkemizde ağrı tedavi uzmanlığı birkaç yıl öncesinde ayrı bir brans olarak ilan edilmiştir. Fiziyatri, anestezi ve nöroloji uzmanları ağrı tedavi üst eğitimi alarak algolog olabilmektedirler. Ağrı tedavisi ile sınırlı olarak ilgilenen diğer branşlar beyin sinir cerrahisi, ortopedi ve romatolojidir.

Ağrı tedavisinde asıl amaç, ağrının azaltılması ya da yokedilmesidir. Çoğu zaman kesin çözümü olmayan hastalıklar ile uğraşıldığı için ağrı kontrolü genellikle sürelidir. Bu ağrısız geçen süreyi hastanın iyi değerlendirip, egzersiz ve rehabilitasyon yöntemleri ile ağrının tekrarlamasını önelemeye çalışması gerekmektedir.

Ağrı tedavisinin ilgi alanına giren konular, kanser ağrıları, omurga ve iskelet sistemi ağrıları, karın ve kasık ağrıları, kuyruk sokumu ağrıları gibi konulardır. Ağrı tedavi uzmanlarının anestezi kökenli olanlarının teşhise yönelik eğitimleri olmadığı için anestezi kökenli ağrı uzmanlarının kas iskelet ve romatizmal ağrıları olan hastaları direkt olarak muayene ve tedavi etmeleri doğru değildir. Hastanın öncelikle fiziyatri uzmanı tarafından değerlendirilip kesin tanısının konması gerekmektedir.

Ağrı tedavisinde sıklıkla kullanılan yöntem sinir blokajıdır. Sinir blokajı, ağrıya neden olan bölgenin sinirinin çalışmasını geçici olarak devre dışı bırakma ilkesine dayanır. Siniri uyuşturan ilaçlar, ultrason gibi görüntüleme cihazları sayesinde sinirin etrafına verilerek tedavi sağlanmaya çalışılır. Bunun dışında bazı eklem ve yumuşak doku enjeksiyonları da ağrı tedavi kapsamında yapılabilmektedir.

Uzm. Dr. Ahmet SÜMEN