ROMATOID ARTRIT

Romatoid Artrit Nedir?

Romatoid Artrit ( RA ), eklemlerde yıkıma yol açan iltihaplı bir romatizmal hastalıktır. Hastalık kadınlarda daha fazla görülmektedir. Hastalığın ortalama başlangıç yaşı 20-40 yaş arasıdır. Çocukluk çağında başlayan jüvenil romatoid artrit ya da 60 yaş üstünde görülen geç başlangıçlı romatoid artrit  formları da mevcuttur.

Romatoid artrit neden ve nasıl oluşur?

Hastalığın nedeni kesin olarak bilinmemektedir. Neden olabilecek bazı faktörler üzerinde durulmaktadır. Bu faktörlerden bazıları, genetik, bazı virüsler ve bazı çevresel faktörlerdir.  İşte bu faktörlerin etkisiyle vücudumuz  kendi eklemlerine zarar veren antikorlar üretmeye başlamaktadır. Bu antikorlar özellikle eklem ve eklem çevresi dokularına zarar vererek hastalığa neden olmaktadır.

Romatoid Artrit belirtileri nelerdir?

En önemli belirtisi eklem ağrısı ve eklem şişliğidir. RA, en sık olarak el bileği ve el parmak eklemlerini tutar. El eklemleri dışında diz, ayak bilek, dirsek, kalça, omuz ve boyun omurgasını tutabilir. Eklemlerde ağrı ve şişlik dışında hafif ateş, halsizlik, kilo kaybı, sabahları 1 saatten uzun süren eklem katılığı da olabilmektedir. Bazı hastalarda eklem çevresinde ağrısız şişlik olabilmektedir. Romatoid nodül denilen bu durum hastalığın önemli belirtilerindendir.

Eklem ağrısı dışında belirti var mıdır?

Evet. Eklemler dışında, yumuşak doku, tendon, sinir, göz, akciğer, böbrek ve nadiren de kalp tutulumu olabilmektedir. Romatoid artrit hastalarında sinir sıkışmaları sık görülmektedir. Hatta, romatoid artrit teşhisi konulmadan sinir sıkışması ameliyatı yapılmış hastalar vardır. Tendon iltihapları ve tendon zedelenmeleri de romatoid artrit hastalarında sık görülmektedir. Özellikler el bilek çevresi ve omuz çevresi tendonlarda hasar olabilmektedir. Göz kuruluğu ve gözün damarlı tabakasında da  lezyon görülebilmektedir.

Romatoid Artrit Tedavisi

RA tedavisinde, amaç, eklem iltihabını yok edip, sakatlığı önlemektir. Günümüzde ilaç tedavileri sayesinde romatoid artrit kontrol altında tutulabilmektedir. Ancak bu ilaçların olumlu etkileri kadar yan etkileri de olabildiğinden dolayı, uzman doktor takibi çok büyük önem arzetmektedir. Ra tedavisinde kullanılan ilaçlar üç ana grupta değerlendirilmektedir.   Birincisi sadece şikayetleri azaltan ilaçlardır. İkinci grup, hastalığın gidişatını durduran ilaçlardır. Üçüncü ve en yeni  grup ise, ikinci grup ilaçlara yanıt vermeyen hastalarda kullanılan biyolojik ajan tedavileridir.

Romatoid artrit tedavisinde beslenme nasıl olmalıdır?

Özel bir diyeti olamamakla birlikte, yapılan alışmalarda C vitamininden zengin beslenmenin olumlu etkileri olabileceği öne sürülmüştür.

Romatoid Artrit hastası hamile kalabilir mi? Gebelik ve romatoid artrit

Evet, romatoid artritte takip eden doktor tarafından ilaç düzenlemesi yapılıp, planlı bir şekilde gebe  kalınabilir. Gebelikte romatoid artirt belirtileri genellikle azalır. Hatta hastanın hiçbir şikayeti olmayabilir. Ancak gebelik sonrasında tekrar alevlenme sık görülmektedir. Gebe romatoid artritli hastalar, bebeğe zarar verme ihtimalinden dolayı  metotrexate, leflunomide gibi ilaçları ve biyolojik ajanları kullanamazlar.