TETİK NOKTA ENJEKSİYONU

Tetik nokta, kas dokusunun mikro yapısının bozularak daha sert bir doku olan fibrotik dokuya dönüşmesi ile karakterize bir rahatszılıktır. Oluşmasında, küçük bir kas zedelenmesi önemli bir rol oynar. Bu, ani bir zedelenme olabileceği gibi, yavaş gelişen zorlanmalara bağlı da olabilmektedir. Yavaş gelişen travmalara en iyi örnek stress kaynaklı kas gerilmesidir. Kasın sürekli olarak gergin ve kasılı vaziyette olmasıtetik noktanın oluşmasına sebebiyet vermektedir. Stress ve mekanik zorlanmalar dışında, sinir kökü hasarına bağlı olarak da tetik nokta gelişebilmektedir. Bunun en bilinen örneği boyun fıtığının sinir köküne baskı yapması sonucu boyun ve sırt kaslarındaki tetik noktalardır. Sinir kökünün fıtık tarafından hasar görmesi, sinirle ilgili boyun ve sırt kaslarında sürekli bir uyarılmaya neden olmakta, bu da genellikle tedaviye dirençli tetik nokta oluşmasıyla sonuçlanmaktadır. Boyun fıtığı nedeniyle oluşan tetik noktaların en önemli özelliği tedaviye dirençli olmasıdır.

Klasik bir tetik noktanın özellikleri nelerdir?

Tetik nokta, kas içerisinde sert bir nodül olarak ele gelmektedir. Üzerine basmakla şiddetli ağrı duyulur. Boyun ve sırt bölgesindeki tetik noktalar genellikle boyun omurgasının hareketini kısıtlamaktadır. Tetik noktanın cilt üzerinden üzerine parmakla vurmakla, seyirme yanıtı adını verdiğimiz bir kas seyirmesi ortaya çıkar. Bu seyirme yanıtı, gözle görülebilmektedir. Her hastada görülmez ancak görüldüğünde tetik noktanın kesin kanıtı olarak kabul edilir.

Tetik noktalar nerelerde bulunur?

En sık görüldüğü yerler boyun ve sırt kaslarıdır. Bunun dışında, omuz, dirsek, bel, kalça ve diz bölgelerinde görülebilmektedir.

Tetik nokta tedavisinde birçok yöntem bulunmaktadır. En iyi bilinenleri şunlardır:

1. Tetik nokta enjeksiyonu
  2. Tetik noktaya kuru iğneleme
  3. Akupunktur
  4. Sprey germe tekniği
  5. Masaj
  6. Basınç uygulama
  7. İlaç tedavileri
  8. Fizik tedavi yöntemleri

Tetik nokta enjeksiyonu, tetik nokta içine lokal anestezik ilaç enjekte etme esasına dayanır. Bu tedavi genellikle çok başarılıdır ve hızlı bir iyileşme sağlar. Kuru iğneleme ve akupunkturda ilaç kullanılmadan tetik nokta içine iğne batırılır. Sprey germe tekniği , tetik nokta bölgesine cilt üzerinden soğutucu sprey sıkma ve sonrasında da tetik noktanın bulunduğu kası germe esasına dayanır. Masaj ve basınç uygulama teknikleri de doğru uygulandığında başarılı olabilmektedir.

Dr. Ahmet SÜMEN – Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Uzmanı