NOKTA ATIŞ YÖNTEMİ

Nokta atış yöntemi, özellikle omurga ve eklem sorunlarının tedavisinde, tam hedefe yönelik tedaviyi amaçlayan bir uygulamadır. Bunun için en önemli kriter, ağrıya sebep olan şeyin tam olarak bulunması ve tedavi edilmesidir. Ağrının sebebini bulmak ise bu konuda yetişmiş uzman hekimin görevidir. Uzman doktorun, sadece MR gibi görüntü yöntemlerine bağımlı kalmadan, ultrason ve EMG ( elektromiyografi ) gibi teşhis yöntemlerini de bilmesi , uygulaması ve yorumlayabilmesi gerekmektedir. Günümüzde, ağrının sebebini bulmak için birçok bilimsel yöntem kullanılmaktadır. Bunların en önemlisi, fiziksel ve romatolojik muayenedir.  Muayeneden sonra eklem ultrasonu ve EMG ile anında değerlendirme oldukça önemlidir. Hastaların çoğunda muayene , eklem ultrasonu ve EMG ile teşhis kesinleştirilip tedaviye geçilebilmektedir.

Bel Fıtığı Tedavisinde Nokta Atışı

Nokta atışı yöntemine ismini verdiren tedavi bel fıtığına yönelik yaptığımız sinir kanalı enjeksiyonudur. Örnek olarak MR görüntülerinde; L4-5 ve L5-S1 seviyelerinde fıtıkları olan bir hastada ayrıntılı bir muayene ve EMG sonucunda tespit ettiğimiz en hasarlı sinir kanalına iğne ile nokta atışı yapabilmekteyiz. Tek bir fıtık ve sinir tedavi edildiği için kullandığımız ilaç dozu oldukça düşük olup, başarı şansı ise oldukça yüksek olmaktadır. Bel fıtığı nokta atış tedavisi mutlaka skopi dediğimiz görüntüleme cihazı ile birlikte yapılır.

Diz Ağrılarında Nokta Atışı

Yine diz ağrılarının sebebine yönelik en önemli kriter bizim muayenemizdir. Dikkatli ve titiz bir muayene sonucunda büyük olasılıkla teşhise yaklaşırız. Görüntüleme yöntemlerinden ise günümüzde ultrason bizlerin en önemli yardımcısı olmuştur. Ultrason ile röntgende göremediğimiz yumuşak dokuları, iltihabın olup olmadığını, menisküsleri ve kıkırdak dokuyu görebilir ve bunlarla ilgili sorunları teşhis edebiliriz. Teşhisi kesinleştirdikten sonra ise yine ultrason eşliğinde enjeksiyon tedavilerini yapabilmekteyiz.

Omuz Ağrılarında Nokta Atışı

Omuz ağrılarının en sık sebebi omuzun yumuşak dokularından kaynaklanan sorunlardır. Bu yüzden omuz problemlerinin teşhis edilmesinde ultrason oldukça önemlidir. Omuz eklemine özel bir durumda; dinamik omuz değerlendirmesidir. Ultrason ile omuz eklemine farklı pozisyonlarda ve hareketli olarak değerlendirme yapabilmekteyiz. Örnek: Yaklaşık 2,5 yıldır geçmeyen omuz ağrısı olan hastamızın omuz ultrasonu sonucuda tendon bursitis dediğimiz bir rahatsızlık tespit ederek aynı anda da ultrason eşliğinde iğne ile tedavisini gerçekleştirdik.

Diğer Ağrılarda Nokta Atışı

Omurga, diz ve omuz dışında birçok doku ve ekleme yönelik nokta atışı yöntemi uygulamaktayız. Geçmeyen kuyruk sokumu ağrılarında görüntüleme eşliğinde sinir blokajı ve radyofrekans, dirençli boyun ve başağrılarının tedavisinde ense kökü sinirlerine ( oksipital ) blokaj, ultrason eşliğinde birçok kist ve ganglion tedavisi, ultrason eşliğinde sinir sıkışması tedavisi … gibi liste uzayıp gitmektedir.

Özetle;

Nokta atışı; ağrının sebebini bulma ve gelişmiş tedavilerini uygulama konularında yetişmiş uzman hekimin, hedefe yönelik yaptığı uygulamaları kapsayan bir yöntem ve bir ekoldür. Ayrıntılı fiziksel ve romatolojik muayene, eklem ultrasonu, EMG sinir testi, iyi düzeyde MR bilgisi ile birlikte ileri ağrı tedavi yöntemlerini yapabilen, bunların tümünü tek bir yerde toplayabilen uzman, nokta atışı yapabilir. Bu konuda sadece ülkemizde değil, dünya çapında örnek olduğumuzu gururla ve çekinmeden söyleyebilirim.

Saygılarımla

Uzm Dr Ahmet SÜMEN