GİRİŞİMSEL FİZİYATRİ

Fiziyatri ( fiziksel tıp ), tıbbın ana branşlarından bir tanesidir. Ülkemizde fiziksel tıp, Amerika’da ise fiziyatri olarak bilinmektedir. Omurga, sinir, kas ve iskelet sistemi rahatsızlıklarında yetki ve otorite sahibi branştır. Periferik sinir sistemi, romatoloji, ortopedik rahatsızlıklar, ağrı tedavisi, sporcu sağlığı, ilgi alanı olan konulardır. Ülkemizde fiziyatrist olabilmek için, öncelikle 6 yıllık tıp fakültesini bitirmek; ardından da 4 yıllık fiziyatri uzmanlığını başarıyla tamamlamak gerekmektedir. Girişimsel fiziyatri ise, ilgili rahatsızlıkların tedavisinde iğne yapılan tedavileri kapsar. Bu tedaviler, körleme yapılabildiği gibi, ultrason , sinir navigasyonu ve skopi cihazları rehberliğinde de yapılabilir. Görüntüleme altında yapılan enjeksiyonların daha etkili ve daha güvenli olduğu kanıtlanmıştır. İyi bir fiziyatrist hem teşhis hem de tedavi yöntemlerine hakim olmalıdır. Bu amaçla elektromiyografi ( EMG ), eklem ultrasonu gibi teşhis yöntemlerini bilmeli ve uygulayabilmeli, MR ve röntgen gibi diğer görüntüleme yöntemleri hakkında da tecrübeli olmalıdır.

Girişimsel fiziyatride amaç kalıcı tedavi sağlamaya yöneliktir. Kas – iskelet sistemi rahatsızlıklarının tekrarlamaya meyilli olması yüzünden akut tedavi sonrası rehabilitasyon uygulamaları oldukça önemlidir. Bu yüzden fiziyatride asıl amaç ağrıyı yokedip, yaşam kalitesini artırmaya çalışmaktır. Özetle fiziyatri, sinir, kas ve iskelet sistemi rahatsızlıklarında, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon olanağı sunan yetki ve otorite sahibi tek branştır. Girişimsel fiziyatri ise, doğru tanı ile birlikte görüntüleme altında tam hedefe yönelik enjeksiyon tedavilerini kapsamaktadır.

Uzm. Dr. Ahmet SÜMEN